La Generalitat recuperarà la major part de la xarxa de Metrovalencia a partir del dimarts 3 de desembre
El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha anunciat que Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) està en condicions de reprendre el servici de les línies de metro a la ciutat de València i part de l’àrea metropolitana dimarts que ve, 3 de desembre.
“Un mes després de les inundacions podem confirmar que les proves que s’estan desenrotllant estan sent satisfactòries i el nou lloc de comandament, instal·lat en els Tallers Machado, ja està en condicions de funcionar, per la qual cosa, gràcies a l’esforç del personal d’FGV i de les empreses implicades, els trens tornaran a circular en les línies no directament afectades”, ha explicat el conseller.
El mateix conseller, acompanyat pel director gerent d’FGV, Alfonso Novo, ha fet este anunci en l’estació de Colón de Metrovalencia, a on han mantingut també una reunió telemàtica amb els ajuntaments que disposaran de servici de metro a partir de la setmana que ve.
En esta segona fase, després de l’obertura del tramvia el 9 de novembre passat, l’horari serà el corresponent al d’un dissabte, amb algunes millores en avançar l’hora d’obertura, mentres que inicialment no es preveu servici nocturn.
Segons dades d’FGV, l’oferta de servici prevista preveu prop d’un 80 % de mitjana respecte als trens habituals que circulen durant el servici d’un dia laborable. Ateses les circumstàncies excepcionals de la reobertura, FGV ha decidit no permetre l’accés de patinets elèctrics i bicicletes temporalment.
Martínez Mus ha explicat que “davant dels efectes de les inundacions sobre les instal·lacions d’FGV, es disposa únicament per a les línies de metro del taller de Machado, per la qual cosa el servici previst està condicionat per esta i altres circumstàncies, com ara l’afecció al material mòbil, els equips tècnics o la disponibilitat de personal”.
A partir del dia 3 de desembre entraran en servici amb total normalitat les línies 3 (Aeroport-Rafelbunyol), 5 (Aeroport-Marítim) i 9 (Riba roja de Túria- Alboraia Peris Aragó).
La línia 1 partirà des de Bétera amb destinació a l’estació de Plaça d’Espanya i la línia 7 serà l’única que arribarà fins a San Isidro des de Marítim.
La línia 2 unirà inicialment Paterna i Plaça d’Espanya, ja que per motius de les obres que es realitzen en el nou baixador de Font del Barranc, situat en el polígon industrial Fuente del Jarro, no és possible la circulació de trens fins a Llíria, almenys fins abans de Nadal.
En una fase següent, a principis de 2025 i una vegada estiguen en servici part dels tallers i vies auxiliars de València Sud, les circulacions de les línies 1, 2 i 7 arribaran fins a esta estació, a on es condicionarà un gran bescanviador amb les línies d’autobús que donen servici a les poblacions de l’Horta Sud i La Ribera, que temporalment no disposen de servici de Metrovalencia.
Finalment, es recuperarà el servici dels trams de les línies 1, 2 i 7 afectats i que actualment es troben en procés de reconstrucció.
Servici alternatiu d’autobús
Com a alternativa a la xarxa de Metrovalencia, i fins a la recuperació del servici, la Generalitat ha habilitat 25 corredors d’autobús nous per a facilitar la connectivitat dels diversos barris i localitats pròximes a València i garantir la mobilitat dels ciutadans.
Els nous servicis habilitats per la Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori en col·laboració amb l’ATMV connecten amb València o punts de parada de l’EMT, Rodalia i les línies ja existents de Metrobús. A mesura que el metro comence a circular, les línies d’autobús que circulen en estes zones deixaran de prestar servici.
Recuperació després de les inundacions
Quant a les infraestructures viàries, s’ha recuperat la circulació en 17 de les 18 carreteres de competència autonòmica danyades per les inundacions, reconstruint ponts, passarel·les i condicionant vies. Dels 47,3 quilòmetres tallats després de les riuades se n’han recuperat 43,6. Queden a penes 3,7 quilòmetres tancats que corresponen a la CV-36, a la qual es donarà solució en els pròxims dies.
També les infraestructures hídriques es van vore afectades, ja que les inundacions van danyar un total de 123 depuradores a la província de València. Fins ara, 117 depuradores ja estan operatives (després de les riuades només n’eren 48). En estes obres s’estan invertint més de 100 milions d’euros.
A més, s’ha eliminat el 97,1 % dels abocaments després de la riuada i ja han acabat grans obres com la de la instal·lació de Picassent o Riba-roja.
Pel que fa a l’Albufera, en pocs dies s’aconseguirà l’abocament zero amb la instal·lació del col·lector provisional per a l’estació depuradora de Pinedo, que transcorria pel barranc del Poio i va ser arrasat per les inundacions. Junt amb la recuperació, també provisional, del sistema de bombament de Picassent-Alcàsser al sistema de Pinedo, s’aconseguirà que deixen d’abocar-se aigües residuals al llac.
D’altra banda, s’han retirat més de 250.000 tones d’estris i enderrocs dels municipis afectats gràcies al pla per a la gestió de llots i residus en el qual es treballa de manera ininterrompuda.
I, a més, malgrat no ser competència de la Generalitat, s’ha assumit la gestió i retirada dels 120.000 vehicles sinistrats per les inundacions. Així mateix, s’ha posat en marxa un pla de fumigació i amb la coordinació de Tragsa un pla per a la cura dels animals, que també es van vore afectats.