Mostra de València homenatjarà a Dario Argento, Marcello Mastroianni i els germans Taviani
En la senda iniciada l’any passat amb l’estrena a Espanya de ‘Massimo Troisi: Somebody Down There Loves Me‘, de Mario Martone, Mostra de València-Cinema del Mediterrani posa en marxa el cicle Cine Retrobat, que al llarg de la seua pròxima edició, que se celebrarà entre el 24 d’octubre i el 3 de novembre, proposa una sèrie de documentals que permeten recuperar pel·lícules o figures de rellevància en el context del cine mediterrani.
“L’objectiu principal del festival ha sigut sempre el cine contemporani, amb més de 25 premières nacionals cada any, però Mostra de València és molt conscient del context històric en què s’imbrica, i mai ha deixat de costat la mirada retrospectiva”, comenta Eduardo Guillot, director artístic del certamen. “Per això, considerem que és també la nostra tasca fer arribar al públic una sèrie de títols que contribuïxen a conéixer la història del cine, pensant el present des del passat, i que d’una altra manera no podrien veure’s a València”.
La selecció inclou ‘Profondo Argento’ (Steve Della Casa i Giancarlo Rolandi, 2023). Dario Argento, un dels directors italians més aclamats en el món, objecte d’un culte transversal que trenca barreres generacionals, quasi com una estrela de rock, és en realitat una persona que sempre ha defensat i protegit la seua esfera privada. Este documental es desenvolupa com una rapsòdia on destaquen una dotzena de temes: sa mare, que pertany a la famosa família de fotògrafs Luxard; son pare, productor; els seus inicis com a crític i guionista; el debut com a director; la relació amb la música i l’arquitectura -elements fonamentals de la seua obra-; els seus mestres, amics i imitadors; els seus gustos literaris i cinematogràfics; l’evolució de la seua carrera; les seues filles Fiore i Asia; i, finalment, el seu veritable costat fosc: la comèdia, que sovint aflora en la seua vida diària i fins i tot entre els seus malsons cinematogràfics.
Mostra de València tampoc podia deixar passar l’ocasió de celebrar el centenari del naixement d’un dels més grans actors de la història del cine italià. La monumental ‘Marcello Mastroianni: mi ricordo, sì, io mi ricordo’ (Anna Maria Tatò, 1997) es projectarà en una magnífica còpia restaurada que permetrà els aficionats viatjar fins a 1996, quan Mastroianni es va disposar a recordar el passat enfront de la realitzadora Anna Maria Tatò, la dona que va compartir amb ell els vint-i-dos últims anys de la seua vida. El resultat és un extens repertori d’anècdotes, confessions i memòries narrades pel protagonista en primera persona.
El festival acollirà també l’estrena a Espanya d’‘Ospina Cali Colombia’ (Jorge de Carvalho, 2023), una producció portuguesa al voltant de la figura de Luis Ospina, cineasta de culte nascut a Cali i format a Los Angeles, autor del mític fals documental ‘Agarrando pueblo’ (1977). Mitjançant un fenomenal ús de l’arxiu, amb devoció i sigil de contrabandista, Jorge de Carvalho s’acosta al gran director colombià per confirmar la necessitat irrefutable de cineastes com ell, àvids de veritat, d’aventures vitals, de sorpresa per la trama inagafable de l’existència. La pel·lícula arreplega entrevistes, aparicions públiques i formes annexes del cine en la paraula sempre lúcida de Luis Ospina, però també recupera imatges de la seua filmografia, una de les més lliures i independents en la història del cine de parla hispana.
A més, el cicle inclourà una projecció especial de la còpia restaurada de ‘La noche de San Lorenzo’ (Paolo i Vittorio Taviani, 1982), en commemoració de la mort de Paolo Taviani el febrer passat. El seu germà Vittorio va morir en 2018 i el festival vol d’esta manera retre’ls homenatge, ja que ambdós van estar en Mostra de València en 1987, presentant la pel·lícula ‘Good Morning, Babilonia’ amb l’actor Joaquim de Almeida. ‘La noche de San Lorenzo’ és considerada una de les obres mestres del duo, i se situa en la Segona Guerra Mundial, concretament en la nit del 10 d’agost de 1944, dia de Sant Lorenzo, per narrar la història dels veïns d’un poble toscà que van fugir a les muntanyes a fi d’evitar ser bombardejats per les tropes alemanyes.
Este cicle se suma al ja anunciat ‘Visions de Gaza’, una selecció de títols que inclou diverses estrenes a Espanya, entre ells la de ‘From Ground Zero’, una iniciativa del director palestí Rashid Masharawi, nascuda amb la intenció de preservar la memòria d’un territori que, malgrat les circumstàncies actuals, manté l’activitat creativa. Es tracta d’un film que reunix vint-i-dos curtmetratges rodats en el cor de Gaza i que abasta gèneres molt diversos: ficció, documental, animació, docuficció i, fins i tot, experimental. El mateix Rashid Masharawi visitarà València per presentar un projecte que va tindre la seua primera projecció a Cannes.