Generalitat anuncia un ‘pla de xoc’ en la línia C3 de Rodalies amb més Metrobús i llançadores
La consellera de Medi ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, Salomé Pradas, ha anunciat “un pla de xoc” per a alleujar la situació de la línia C3 de trens de rodalies a València, amb mesures com potenciar els serveis de Metrobús en l’eix València-Xirivella-Alaquàs o la implantació de dues llançadores des de la xarxa de Metrovalencia a Xirivella i al barri del Crist.
En una reunió amb alcaldes dels municipis afectats per la situació de la línia C3, Pradas ha explicat que aquestes mesures pretenen pal·liar el “col·lapse” de la línia, que ha advertit que es pot perllongar fins al 2030 davant “dels nous plans del ministre (Óscar Puente) que amenacen amb perllongar el tall actual de la línia a la seua arribada a València”, informa la Generalitat.
Entre les actuacions de reforç, la consellera ha avançat que la Generalitat ha acordat amb Renfe la millora i intensificació dels serveis, almenys fins a l’Estació de San Isidro, on els viatgers poden accedir a la xarxa de Metrovalencia sense cost addicional gràcies a la targeta Summa.
També ha garantit que es completarà el pla de transport metropolità de l’àrea de València de manera consensuada amb els municipis de la zona, planificant la futura línia 14 que complemente els serveis de rodalies de la C3, especialment als nuclis de la zona més allunyats d’ella.
Per la seua banda, els reforços de Metrobús i les llançadores s’emmarquen dins del contracte de servei públic que començarà a funcionar després de l’estiu, “una vegada solucionat el retard que durant els últims vuit anys havien tingut aquests serveis gestionats per l’Autoritat de Transport Metropolità de València (ATMV)”.
Paral·lelament, la consellera ha sostingut que la millora dels serveis d’autobús en la zona requereix solucionar la connexió viària entre l’A-3 i la V-30, per a evitar els retards i embossos que diàriament deuen suportar, “creant sobrecosts rellevants i molèsties als usuaris”.
Segons ha defensat, la integració d’aquestes mesures a curt, mitjà i llarg termini “deu fer-se des del marc de la concertació entre l’Estat i la Generalitat”, per la qual cosa sol·licitaran al ministre la subscripció d’un acord que permeta concretar les solucions de mobilitat en la zona i establir els criteris per a la programació de les obres necessàries en el termini més breu possible.
La consellera ha mantingut aquesta trobada amb els alcaldes de Xirivella, Paqui Bartual; Aldaia, Guillermo Luján, i Alaquàs, Toni Saura, per a plantejar “solucions de mobilitat als més de 100.000 usuaris que actualment es veuen afectats per les deficiències en la línia C3 de Rodalies i que pateixen diàriament les conseqüències de la inacció i l’abandó del Ministeri de Transports”.
Aquesta situació, ha denunciat, “s’ha agreujat recentment amb l’anunci que va realitzar el ministre Puente sobre la modificació dels enllaços ferroviaris de la ciutat de València, canviant la previsió de l’Estació Central per una altra més complexa de tres nivells, la qual cosa suposa un seriós retard en aquesta gran Estació Intermodal”. “Suposa una completa desatenció de les responsabilitats que li corresponen a l’Estat per a resoldre la mobilitat de prop dels 100.000 habitants de la zona”, ha asseverat.
Enfront d’això, la titular d’Infaestructuras ha avançat que el Consell exigirà al Ministeri la licitació immediata de les obres de la duplicació, electrificació i millora de la senyalització de la línia, prioritzant el tram metropolità.
Unes altres de les peticions seran la construcció de la nova estació de Xirivella-Centre, la redacció urgent d’un estudi per a la reposició dels serveis fins a l’Estació del Nord i la implantació de serveis entre València i Aldaia i Alaquàs i Xirivella, amb una freqüència semblant a la qual presta la Generalitat amb Torrent i Paterna.
Salomé Pradas ha estat acompanyada pel secretari autonòmic d’Infraestructures, Vicente Dómine; el director general de Transports, Manuel Ríos, i la gerent de l’ATMV, Mar Martínez.