Generalitat i la plataforma d’afectats reclamarán davant el Parlament Europeu el soterrament de les vies a Alfafar-Sedaví-Benetússer
La consellera de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, Salomé Pradas, ha anunciat que la Generalitat donarà suport a la proposta d’elevar la sol·licitud per al soterrament de les vies del tren a Alfafar-Sedaví-Benetússer a la Comissió de Peticions del Parlament Europeu feta per la plataforma d’afectats.
Després d’una reunió mantinguda amb representants de l’associació d’afectats per este pas a nivell, que ha costat quasi 80 morts en les últimes quatre dècades, tant Salomé Pradas com els representants de la plataforma han coincidit que “no volen pegats” i que la solució de limitar-se a eliminar el pas a nivell plantejat pel Govern central construint un pas inferior per als vianants “és insuficient i no solucionarà el problema”.
El Consell, tal com es va comprometre Pradas en l’última reunió amb la plataforma, ha actualitzat el projecte per a l’execució del soterrament de les vies, a pesar que no té competències en esta matèria, amb la finalitat que el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible agilitze al màxim la seua execució. “
En esta línia, Salomé Pradas ha criticat “la falta de sensibilitat del Govern central i el desconeixement de la realitat dels municipis afectats, que fa anys que patixen morts i contaminació acústica”. Per això, la titular del departament ha assenyalat que “l’associació s’ha vist obligada a fer este pas davant la falta d’acció de l’executiu i el nostre deure és anar de la mà dels afectats”.
La consellera ha indicat que “davant la inacció del Ministeri i davant la falta de resposta de l’executiu, el Consell dona suport al full de ruta de la plataforma, que ha optat per acudir a este organisme comunitari que s’encarrega de detectar infraccions en l’aplicació de la legislació europea”.
Pradas ha traslladat a la plataforma d’afectats el compromís de la Generalitat per a posar fi a “esta reivindicació històrica”, i ha recordat que s’ha elaborat un informe per al soterrament de vies que marca una solució viable per a este punt negre, pel qual cada dia circulen 163 trens i creuen 1.400 vehicles. Este estudi es va remetre en febrer al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible amb el suport dels ajuntaments d’Alfafar, Benetússer i Sedaví, així com de la plataforma d’afectats pel pas a nivell.
L’estudi proposa soterrar la doble via existent, així com l’estació, a fi d’eliminar la barrera que suposa la via al seu pas per Alfafar, Benetússer i Sedaví. El document planteja una actuació de 2.800 metres de longitud i inclou la construcció d’una nova estació per a Benetússer-Alfafar per a facilitar la mobilitat d’esta zona amb més de 50.000 habitants.
Per a la consellera és factible que el projecte definitiu, que la Generalitat s’oferix a elaborar, estiga conclòs en 2026 perquè així, en el cas que el Govern accedisca, es puguen dur a terme les obres de soterrament. Una actuació que resoldria tant el problema d’inseguretat com altres derivats com les molèsties acústiques.