La Generalitat s’ofereix a redactar el projecte “definitiu” del soterrament de vies a Alfafar, Benetússer i Sedaví
La consellera de Medi ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, Salomé Pradas, ha avançat que la Generalitat “està disposada” a redactar el projecte “definitiu” per a l’execució “per part del Ministeri i d’Adif” de les obres de soterrament de les vies d’Alfafar, Sedaví i Benetússer.
Pradas ha ressaltat que aquest informe “completaria d’una forma més integral” l’estudi de solucions per al soterrament de les vies remès al Ministeri de Transports, a qui, al seu torn, ha retret la seua “negativa fins i tot a contestar” a aquest document previ que “té des de fa dos mesos”. I ha insistit que creu que el Ministeri “ha de tenir en compte aquest oferiment”, doncs, al seu judici, “és important”.
Pradas, que s’ha reunit aquest divendres amb representants de la Plataforma d’afectats pel Soterrament d’Alfafar, Sedaví i Benetússer, ha assegurat que la Generalitat “no es cansarà de donar passos al costat dels veïns”, per la qual cosa ha apuntat aquest document “de consens” es “pactarà i consensuarà” amb ells i amb els alcaldes de les tres localitats.
La consellera ha recordat el seu compromís de “redactar un projecte definitiu. Per això, necessitem parlar amb el Ministeri i que al ministeri li semble bé”, ha sostingut, i ha remarcat que el projecte de soterrament “s’ha de concertar entre les dues administracions”. Sobre aquest tema, Pradas ha demanat “diàleg” al ministre de Transports, Óscar Puente, i a la delegada del Govern a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, per a “pactar aquest solució definitiva”: “Des de la Generalitat estem disposats a redactar el projecte, però el Ministeri ha de comprometre’s a executar l’obra”.
No obstant això, la consellera Pradas ha assenyalat que la redacció d’aquest document suposa “un pas més enllà” de les competències de la Generalitat Valenciana, doncs és al propi Ministeri a qui correspon redactar i executar aquestes obres, encara que ha puntualitzat que “no fa falta cap delegació de competències”. “Aquest projecte hauria de ser redactat per la pròpia Adif, que és qui ha d’executar l’obra, però si el problema és econòmic per part del Ministeri o per desconeixement de la situació, nosaltres, que coneixem i tenim ja aquest projecte inicial, estem disposats a culminar-ho com un projecte definitiu”, ha oferit.
“Ni un pas arrere”
Després de la reunió amb la plataforma, Pradas ha reivindicat que la Generalitat “no va a donar ni un pas arrere” en la reclamació del soterrament de les vies, i ha criticat que l’eliminació del pas a nivell d’Alfafar que projecta el Govern és “un pegat” que “no soluciona el problema”. “Un pegat que només farà que allargar l’agonia de tots els veïns que pateixen diàriament desenes de trens passant per aquestes vies”, ha postil·lat, i ha instat al Ministeri a actuar “immediatament”, doncs “no és només una qüestió de seguretat vial, sinó que va més enllà, és una qüestió de salut, de salut menta, de contaminació acústica”.
Per tot això, la Generalitat ha traslladat a la Plataforma d’afectats pel Soterrament d’Alfafar, Sedaví i Benetússer que els recolzaran en la seua intenció de portar davant del Comitè de Peticions de la Unió Europea les seues reivindicacions perquè visiten els municipis i “comproven que aquesta situació necessita urgentment solucionar-se”. “Des de la Generalitat Valenciana avalem aquesta decisió per part de la plataforma, ens van a tenir al seu costat durant tota la tramitació i, per descomptat, també els acompanyarem a Brussel·les de ser necessari”, ha destacat.
En aquesta línia, Pradas ha plantejat la possibilitat de “portar a Europa” l’estudi inicial de solucions per al soterrament de les vies, i ha recalcat que aquest informe “té una solució que beneficia als tres municipis afectats”. “La Generalitat Valenciana ha tingut en compte tant Alfafar com Sedaví com Benetússer”, ha agregat.