Finalitza la restauració de les façanes de l’Església dels Santos Juanes
Els treballs per a restaurar i rehabilitar l’Església dels Santos Juanes, declarada Monument Històric Artístic Nacional per Decret de 21/02/1947, es troben ja en la seua fase final, segons ha informat la Fundació Hortensia Herrero.
Així, este mes d’octubre s’han donat per conclosos els treballs de la restauració de façanes pel que, a partir d’ara, se centraran en la part pictòrica i ornamental de l’interior de l’edifici amb la restauració dels frescs de la volta del temple.
La restauració arquitectònica de façanes, ja finalitzada, tenia com a objectiu esmenar les deficiències estructurals i constructives per a garantir la conservació de l’edifici. Este treball està dirigit per l’arquitecte Carlos Campos i executat per l’empresa Estudi Mètodes de Restauració (EMR), el mateix equip que va treballar a l’Església de Sant Nicolás.
Amb la retirada de les bastides de l’exterior que s’ha iniciat aquest mateix matí, l’Església dels Santos Juanes lluirà en els pròxims dies la seua nova cara, a l’espera de la conclusió dels últims treballs a l’interior, que es perllongaran durant els pròxims mesos, segons les mateixes fonts.
Sobre este tema, l’arquitecte encarregat de la reforma dels Santos Juanes de València, Carlos Campos González, ha explicat que la intervenció en les façanes de l’església de Santos Juanes té per objectiu “la recuperació de la imatge de tan assenyalat edifici, compendi d’història i art, en un espai urbà especialment significatiu”.
Segons ha explicat l’arquitecte encarregat de la reforma dels Santos Juanes “era evident la necessitat de la consolidació dels seus murs i elements de decoració i cantería, tenint en compte que la meitat de les seues façanes, les situades a nord i oest, no havien sigut restaurades en molt temps”, ha apuntat. Per la seua banda, les altres dos, a sud (Mercat Central) i est (Llotja), van ser intervingudes a la fi dels anys noranta”.
Per això, Campos ha assenyalat que era “precís realitzar una intervenció que unificara el nivell de tractament, dins de la diversitat de tipus constructius de l’edifici”. Especialment “important” és la façana nord, tenint en compte que és la part de l’edifici que conserva la seua estructura original gòtica, la perspectiva de la qual s’aconseguix a veure des de la plaça del Tossal.
A més, la recuperació dels finestrals ogivals, de gran dimensió, que van quedar encegats en la transformació barroca, o la funcionalitat de les gàrgoles originals, són aspectes de “especial transcendència” per a fer visible la llarga història i vicissituds d’este temple, tenint en compte que en el seu interior conserva la unitat d’estil implantada en el segle XVII.
L’últim que s’ha escomès és la restauració de la façana de la plaça del Mercat, que compta amb elements escultòrics i populars de “gran interès, concloent amb aquesta fase la intervenció de major impacte urbà”, conclou Carlos Campos.
D’esta forma, i finalitzat l’últim tram de la façana, l’Església dels Santos Juanes queda, en el seu exterior, completament restaurada a excepció dels Covetes que donen a la Plaça del Mercat, de titularitat privada i que queden fora del conveni de col·laboració signat fa més de quatre anys entre l’Arquebisbat de València i la Fundació Hortensia Herrero.
A partir d’ara quedarà en marxa l’interior de l’Església, amb la restauració de les pintures al fresc de la volta del temple, obra d’Antonio Palomino, a càrrec de l’equip dirigit per la catedràtica Pilar Roig, professora del departament de Conservació i Restauració de Béns Culturals, i investigadora de l’Institut Universitari de Restauració del Patrimoni de la UPV, així com acabats de revestiments i instal·lacions d’il·luminació del temple.